سال گذشته آمازون فروشگاههای زنجیرهای Whole Foods را خرید که با فروش خواربار ارگانیک مشهور شده بود. حالا فروشگاههای Go تصویری از آینده تجارت هیبریدی آمازون و حضور در فضای خردهفروشی آفلاین و آفلاین همزمان ارائه میدهد. آیندهای که آمازون مایل است از فضای تجارت الکترونیک به سمت خرید دنیای واقعی از رستوران گرفته تا خواربارفروشی گسترش دهد. فهم اینکه چرا این شرکت به چنین بخشهایی علاقه دارد و شناخت رقبای آن کلید فهم این است که چگونه آینده خرید ما شروع به تغییر کرده است.
جف بزوس بنیانگذار آمازون همواره این شرکت را یک فروشگاه (Everything Store) فروشنده همهچیز ترسیم کرده است. اما برای رسیدن به چنین هدفی اول خود آمازون باید به یک شرکت همهکاره تبدیل شود و این شامل رقابت با فروشگاههای زنجیرهای چون والمارت، تارگت، CVS، ۷-Elevenn و حتیصنعت رستورانداری هم میشود. اگر شما نگاهی به کسبوکار آمازون تا اوایل ماه سپتامبر بیندازید، بهنظر میرسید همهچیز برای جهانگشایی آمازون فراهم بود. این شرکت بهعنوان دومین شرکت یک تریلیون دلاری آمریکا - بعد از اپل - معرفی شده بود. در ماه آگوست این شرکت حتی در رویداد الکسا خود از مجموعهای از محصولات خانگی رونمایی کرده بود که خطمشی جدیدی برای آن محسوب میشد.
استراتژی جدید
بهنظر میرسید آمازون بدون خطا به سمت اهداف خود در آینده پیش میرود اما در ماه اکتبر این وضعیت کمی بههم ریخت. آمارهای مالی فصل چهارم که منتشر شد نشان داد رشد آمازون در سرویسهای پرایم و کلاد AWS در مناطق کلیدی مثل آمریکایشمالی کند شده است. همین باعث شد که از ماه سپتامبر تاکنون آمازون چیزی حدود ۲۰ درصد از ارزش بازارش را از دست بدهد و این برای شخص جف بزوس بهمعنای کم شدن ۲۰ میلیارد دلار از ثروتش بود.
تغییر مسیر به خردهفروشی آفلاین حالا مهمتر از هر چیز دیگری برای این شرکت است و حالا واضحتر شده که به تاخیر انداختن این موضوع چقدر ممکن است به ضرر شرکتی تمام شود که تقریبا بیش از نیمی از بازار تجارت الکترونیکی، بازار رو به رشد سریع کلاد و تبلیغات آنلاین را در اختیار دارد و یکی از بازیگران قدرتمند صنعت تکنولوژی بهحساب میآید. اما بر اساس جدیدترین آمارها تجارت الکترونیکی تنها ۱۰۰ درصد از بازار ۵ تریلیون دلاری خردهفروشی آمریکا را دربرمیگیرد. برای بخشهایی مثل خواربارفروشی که یک بازار ۸۰۰میلیارد دلاری است نیز تنها ۲ درصد آن سهم آنلاین است.
راهحل آمازون برای فروش بیشتر محصولات به کاربران و قانع کردن سهامداران به حفظ سهامشان برای آینده شرکت، پیدا کردن راههای جدیدی برای فروش است. این به معنای حرکت به سمت بازار آفلاین و جهان واقعی است. جایی که مردم پولشان را روی غذا، نوشیدنی، خواربار و لوازم خانگی صرف میکنند. آمازون در حالحاضر مسیرهایی برای تغییر رفتار مشتری از آفلاین به آنلاین دارد. سرویس Prime Now این شرکت خدماتی مثل تحویل کالا در روز خرید ارائه میدهد. سرویس Amazon Fresh و Amazon Restaurants تلاش میکنند سهمی از بازار خواربار و سفارش غذا کسب کنند. استراتژی آمازون قانع کردن مردم به خرید دستمال توالت تا کره بادامزمینی بهصورت آنلاین است. سرویسی مثل Dash Buttons به مشتریان کمک میکند با فشاردادن یک دکمه محصولاتی مثل مایع یا پودر لباسشویی دریافت کنند بدون آنکه تماس تلفنی بگیرند.