هرچه کودک کم سن و سالتر باشد به روشهای
رفتاری مثل تشویق بهتر جواب میدهند. وقتی سن کودک بالاتر میرود، استفاده
از روشهای مثبت و تشویقی کارایی خود را از دست میدهد و زمانی میرسد که
دیگر این نوع روشها پاسخگوی انتظار والدین نیست. تشویق بیشترین کارایی را
در سنین قبل از دبستان دارد و از 9 سالگی به بعد این روشها کارکرد کمتری
دارند. از این سن به بعد در مورد علت رفتارها میتوان با کودک صحبت کرد.
کودکان در این سن منطقیتر هستند و باید بیشتر با صحبت آنها را متقاعد کرد.
در
کوچهای پیرمردی کنار مدرسه پسرانه زندگی میکرد. پسربچهها بعد از تعطیل
شدن از مدرسه به کوچه میریختند و قوطیهای نوشابه را با لگد به در و دیوار
میکوبیدند و از سر و صدای ایجاد شده لذت میبردند. پیرمرد که از این سر و
صدا به تنگ آمده بود، چارهای اندیشید.
بیرون آمد و به پسربچهها گفت از این کار شما خوشم میآید. از فردا برای این کار به شما 10 دلار خواهم داد. پسربچهها خوشحال از پولی که قرار بود بگیرند از فردای آن روز بیشتر قوطیها را شوت میکردند اما پیرمرد به مرور زمان، عایدی این کودکان را کم کرد تا اینکه روزی تنها به آنها یک دلار داد و پسربچهها که یک دلاری به چشمشان ناچیز بود دیگر حاضر نشدند به خاطر این مبلغ کم، کاری را بکنند که قبلا بدون هیچ تشویقی از آن لذت میبردند. این داستان تنها میخواهد یک مفهوم را برساند و آن این است که تشویق میتواند گاهی قاتل اشتیاق آدمها باشد. روانشناسان توصیه میکنند از تشویق بجا و در حد مشخص استفاده کنید و در برخی شرایط اجازه بدهید کودک از کاری که میکند لذت ببرد.
در این مطلب در گفتوگویی با کتایون
خوشابی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نظر ایشان را درباره آداب
تشویق کودکان جویا شدهایم.
آیا تشویق نابجا مضر است؟البته! تشویق
در هر شرایطی و به هر شکلی توصیه نمیشود. باتوجه به سن کودک روش رفتاری
انتخابی باید تغییر کند و درجه تشویق هم بسته به نوع رفتاری که میخواهیم
در کودک شکل بگیرد، متفاوت است. تشویقهای بزرگ برای کارهای کوچک در نهایت
تبدیل به باج میشوند و کودک کار را فقط برای گرفتن جایزه آن هم برای مدت
محدودی تا رسیدن به خواستهاش انجام خواهد داد که اصلا مناسب نیست.
تشویق
تا چه سنی میتواند کارایی داشته باشد؟هرچه کودک کم سن و سالتر باشد به
روشهای رفتاری مثل تشویق بهتر جواب میدهند. وقتی سن کودک بالاتر میرود،
استفاده از روشهای مثبت و تشویقی کارایی خود را از دست میدهد و زمانی
میرسد که دیگر این نوع روشها پاسخگوی انتظار والدین نیست. تشویق بیشترین
کارایی را در سنین قبل از دبستان دارد و از 9 سالگی به بعد این روشها
کارکرد کمتری دارند. از این سن به بعد در مورد علت رفتارها میتوان با کودک
صحبت کرد. کودکان در این سن منطقیتر هستند و باید بیشتر با صحبت آنها را
متقاعد کرد.