سلام دوستان، در این پست هدف دارم در مورد سئوی سایت فروشگاهی گفتگو کنم. راههای جذب ترافیک به یک فروشگاه اینترنتی امثال هر فروشگاه دیگری گوناگون است، ولی برای یک فروشگاه اینترنتی امثال هر سایت دیگری، جذب شدامد از گوگل اهمیت زیادی دارد.
مسلما قوانین سئو ثابت هستند و پیمان نیست سئوی یک سایت فروشگاهی قوانین متفاوتی از سئوی یک سایت غیر فروشگاهی داشته باشد و در سئوی یک فروشگاه اینترنتی نیز، همچنان باید به قوانین سئو متعهد باشیم.
اما چیزی که مایه شد این مطلب را بنویسیم، نکاتی است که در سئوی سایت فروشگاهی اهمیت بیشتری پیدا میکنند. پس در پیوستگی با این نکات با من به اتفاق باشید.
۱- لینکهایی که به صفحه اصلی اشاره میکنند متفاوت نباشند
اگر در هرجایی به صفحه اصلی لینک دادهاید، لازم است که این لینک دقیقا به آدرس صفحه اصلی باشد. یعنی چطوری؟
مثلا اگر سایت شما mysite.com است. بعد لینکهایی که به صفحه اصلی اشاره میکنند باید دقیقا به همین آدرس اشاره کنند، نه آدرسهای دیگری همچون mysiye.com/index.php زیرا گوگل این دو آدرس را مجزا از هم میداند. و اگر گوگل سایت شما را با چند آدرس متفاوت بشناسد این اتفاق از عقیده سئو خوب نخواهد بود.
عامل دیگری که مایه میشود سایت شما با دو آدرس شناخته شود، www است. مثلا از عقیده گوگل دو آدرس mysite.com و www.mysite.com متفاوت هستند.
سئوی فروشگاه اینترنتی برای بازداری از این مشکل، لازم است که از طریق وب مسترتولز به گوگل بگویید که کدام آدرس را به عنوان آدرس اصلی بشناسد، آدرس با www یا بدون www
۲- بهتر است نام پهنه مرتبطی انتخاب کنید
فروشگاههای موفقی هستی دارند که اسم حوزه آنها هیچ ارتباطی به اجناسی که میفروشند هستی ندارد. اما تجربه نشان داده که اگر نام پهنه شما مرتبط باشد، در شرایط یکسان نسبت به رقبا گمان کردن دیده شدنتان در نتایج جستجو بالاتر است.
۳- عنوان و توضیحات منحصربهفرد برای هر صفحه از محصول
هر یک از دستهبندی محصولات و هر صفحه از محصول باید عنوان و توضیحات خویش را داشته باشد. چه بسا این نکته یکتا از مهمترین نکتهها در سئوی سایت فروشگاهی باشد.
عنوان و توضیحات هر صفحه مواردی هستند که از راه آنها میتوان به درونمایه دسته محصولات یا صفحه یک فرآورده پی برد و از عقیده گوگل حائز اهمیت هستند.
مثلا صفحه محصولات آشپزخانه دیجی کالا این عنوان و بخش بندی را دارد.
عنوان(title) : طباخ خانه – Home kitchen Appliances کاربرد کنید. چه فارسی چه انگلیسی گوگل به راحتی توضیحات صفحه را متوجه میشود.
۴- آدرس صفحات قابل درک باشند
مثلا آدرس بخش بندی پوشاک مردانه در سایت نباید به این شکل باشد.
http://yourstore.com/item.cfm?id=756&subcatid=31
زیرا از آدرس اصلا مشخص نیست که به کجا اشاره میکند و چه محتوای احتمالی خواهد داشت. در برابر بهتر است آدرس به چهره پایین باشد.
http://yourstore.com/mens-clothes.html
۵- برای صفحه هر فرآورده توضیحات مفید و ناب بنویسید
متاسفانه هنوز خیلی از فروشگاهها دیده میشوند که به توضیحات خیلی اختصار برای محصول اکتفاء میکنند و کوشش میکنند تا کمبود توضیحات را با عکس جبران کنند.
در حالی که عکسها جای خویش را دارند و بسیار موثر هستند. اما به هیچگونه قرار نیست جای توضیحات یک محصول را بگیرند. توضیحات یک محصول فرصت نکوداشتن برای دادن اطلاعات سودمند به کاربر و وانگهی بهینه کردن آن صفحه و بهتر دیده شدن در نتایج جستجو هست.
هرچه صفحه فرآورده شما توضیحات غنیتری داشته باشد، احتمالا اینکه در جستجوهای سپریدن شده برای آن محصول دیده شود اغلب است.
پس در سئوی سایت فروشگاهی به توضیحات محصولات اهمیت دهید.