کیا تلوراید در استودیوی ارواین (irvine) کیا در کالیفرنیا طراحی شده؛ بعد به ظاهر جعبهای شکلش، جلوپنجره بیش اندازه بزرگش و همچنین چراغهای بیقواره جلو و عقبش نباید ایراد گرفت چراکه در استودیوی طراحی ارواین (irvine) کیا در کالیفرنیا، ساخته شده. حتی خویش کیا هم صراحتا گفته که تلوراید، اولین محصولی است که به چهره اختصاصی برای بازار آمریکا طراحی و ساخته.
دو خبر بد برای هواداران موهاوی!
تلوراید 2020 تنها یک پیشرانه دارد و بس! پیشرانهای که 6 سیلندر GDI است و 3.8 لیتر حجم دارد و 291 اسب بخار با 355 نیوتن متر فرآوری میکند. پیروان موهاوی خوب میدانند که کیا این خودرو را یا بهصورت دیفرانسیل عقب یا بهصورت AWD میفروخت. ولی تلوراید یا AWD است یا دیفرانسیل جلو؛ بله! صحیح میخوانید: سیستم محرکه تلوراید بهصورت استاندارد از نوع دیفرانسیل جلوست و از آنجایی که نمیدانیم چرا کیا از «دیف عقب» به «دیف جلو» تغییر رویه دیتا است، بعد فعلا قضاوتش نمیکنیم!
اگر نسخههای AWD تلوراید را سفارش دهید، علاوهبر داشتن 4 حالت رانندگی، دو حالت قفل دیفرانسیل (AWD-Lock) و برفی (snow) هم دارید که در هر کدامشان، نیروی توزیع شده بین چرخها، به صورت زیر است:
در حالت اکو (eco) و اسمارت (smart) تمام نیرو به چرخهای جلو میرود.
در حالت کامفورت (comfort) و برفی، تنها 80% نیرو به چرخهای جلو میرسد.
در حالت اسپرت (sport) تنها 65% نیرو در پسندیدن چرخهای جلوست.
در حالت قفل دیفرانسیل، قدرت بهصورت برابر میان محورها دسته میشود.
10 آپشن برای نخستین بار
کیا برای پرچمدار قدبلندهایش، سنگ تمام گذاشته و از آپشنهایی برای تلوراید بهرهگیری کرده که تاکنون در هیچکدام از شاسیبلندهایش، پیشینه نداشته است. ناگفته نماند که این آپشنها میانی محصولات کیان و هیوندای، مشترک است:
BCA-R: سیستمی که با کمک دوربین، تغییرلاین اتومبیل را کنترل میکند و با تشخیص گمان کردن تصادف تلوراید با خودروهایی که در نقطه کور هستند، ترمزها را پرکار میکند.
RCCA: سیستمی که در هنگام دنده عقب، در صورت تشخیص شایستن برخورد (از سمت راست یا چپ خودرو) ترمزها را فعال میکند.
LFA: سیستمی که در هنگام پرکار بودن کروز کنترل هوشمند، با مهار خطوط جاده، راهبند از تغییر لاین اتومبیل میشود.
SEA: سیستمی که در صورت تشخیص کم و بیش شدن وسایل نقلیه به عقب خودرو، دربهای خودرو را قفل نگه میدارد طوری که به صورت دستی نیز نمیتوان قفل دربها مفتوح کرد. این سیستم برای پیشگیری از آن تصادفاتی است که سرنشینان خودرو، به صورت یکباره دربها را مفتوح میکنند و پیاده میشوند.
HDA: سیستمی که برای پیشگیری از تصادفات جلوست و با کمک رادارها و لیدار (سنسورهای لیزری) موانع احتمالی در جلوی اتومبیل را شناسایی و در صورت نیاز، مهار پروانه و پدالهای گاز و ترمز را در برگزیدن میگیرد. این سیستم در ضمن مجهز به دوربین تابلوخوان است و در چهره تشخیص سرعت مجاز، گیر از افزایش سرعت تلوراید میشود.
HUD: همان هداپ خودمان!
Driver Talk: پیوستگی میکروفونی راننده با سرنشیان رده دوم و سوم.
Quiet Mode: امکان قطع صدای اسپیکرهای ردیف دوم یا سوم.
جدید ترین شاسی بلند کیا تلوراید 2020 معرفی شد.
Rear Occupant Alert: در هنگام خاموش بودن اتومبیل و قفل دربها، سنسورهای صوتی کابین همچنان صریح میمانند الی در صورت تشخیص هستی حیوانات یا بچه در کابین، به راننده اخطار دهند.