نفوذ هر چه بیشتر اینترنت در جوامع امروزی با تغییراتی در سبک زندگی مردم همراه شده است. تفکر غالب این است که اینترنت بیش از هر چیزی بر روی تعاملات افراد با دنیای پیرامون تاثیر گذاشته و جنس روابط را، چه خوب و چه بد، تغییر داده. اما اینترنت یک کارکرد فوقالعاده مثبت هم دارد. اینترنت توانسته شیوه حل مساله و یافتن راه حلهای منطقی را تغییر دهد. یکی از دغدغههای همیشگی بشر تهیه مایحتاج زندگی است. جدا از بحث پول، مساله «کجا و چگونه» مطرح است. اینترنت راه حل خرید آنلاین یا به قول معروف خرید اینترنتی را پیشنهاد میدهد. دلایل منطقی زیادی برای خرید آنلاین میتوان پیدا کرد؛ ما در ادامه به ۷ مورد از آنها اشاره میکنیم.
۱. «انسان راحتی را دوست دارد»
خرید آنلاین از خرید سنتی راحتتر است. تصور کنید که بر روی کاناپه لم دادهاید و با چند کلیک ساده محصولات مورد نظر خود را سفارش میدهید؛ نه زمان زیادی را در ترافیک هدر دادهاید و نه هزینه اضافی برای سوخت خودرو پرداخت میکنید. از صفهای بیمورد هم خبری نخواهد بود. سیستم ارسال (ِDelivery) هم که جای خود را دارد. برخی از فروشگاههای آنلاین با تیم پشتیبانی و سیستم توزیع گستردهی خود، خدمات ارسال رایگان را هم برای شما فراهم میکنند.
۲. «مقایسه، مقایسه، مقایسه»
برخی از فروشگاههای آنلاین امکان مقایسه مشخصات محصولات و قیمتهای آنها را به شما میدهند. مشاهده مشخصات و قیمت چند محصول در یک نگاه و آن هم در یک جدول واحد از سوالپیچ کردن فروشنده سنتی، بسیار منطقیتر است. تصور کنید برای خرید یک دستگاه تبلت به یک مغازه فیزیکی رفتهاید. آیا تا به حال به آستانه تحمل فروشنده فکر کردهاید. فروشگاه آنلاین میتواند در یک صفحه وب یا در یک اپلیکیشن سادهی موبایل، حجم زیادی از اطلاعات را در مورد محصولات مختلف پیش روی شما قرار دهد. بهجای سوالپیچ کردن فروشنده، شما در فضای اینترنت میتوانید ساعتها محصولات مورد نظر خود را زیر و رو کنید.
۳. «همه چیز در یک جا»
فروشگاههای سنتی، باکس جستجو ندارند! جستجو، پایه و اساس یک فروشگاه آنلاین است. با خرید آنلاین دیگری نیاز نیست برای خرید یک قلم کالا از این مغازه به آن مغازه و از این سوی شهر به آن سوی شهر سفر کنید. شما میتوانید حجم زیادی از محصولات در یک جا و در یک پلتفرم واحد جستجو، مشاهده، مقایسه و خرید کنید؛ جستجو در یک فروشگاه اینترنتی به مراتب از پرسه زدن در مراکز خرید مختلف آسانتر است. در یک فروشگاه آنلاین، رفتن از دپارتمان کالاهای دیجیتال به دپارتمان کتاب در ثانیه اتفاق میافتد.
۴. «تجربه و نظر دیگران برایمان مهم است»
شما در خرید سنتی نهایتا از یک یا دو نفر از کسانی که پیشتر یک محصول را خریدهاند در مورد کالای مورد نظرتان پرس و جو میکنید. در صورتیکه یک فروشگاه اینترنتی شناخته شده به شما این امکان را میدهد که در صفحه محصول به دهها یا صدها مورد از نظرات کاربران یا مشتریان دسترسی داشته باشید. تصور کنید که بخواهید در یک فروشگاه فیزیکی در حضور فروشنده از سایر مشتریان حاضر در مغازه در مورد تصمیمتان به خرید یک وسیله مشورت بگیرید. در این وضعیت اگر از مغازه به بیرون پرت شدید، غافلگیر نشوید!
۵. «چه کسی از محتوای رایگان بدش میآید؟»
برخی از فروشگاههای آنلاین یک سری خدمات را به طور رایگان در اختیار خریداران قرار میدهند. به طور مثال دسترسی به نقد و بررسی تخصصی و بیطرفانه کارشناسان در رستههای مختلف محصولات، چیزی نیست که بتوان در فروشگاههای سنتی یافت. در بازار سنتی بسیاری از افراد به خاطر نداشتن دانش فنی کافی، در فرایند خرید گمراه شده و به کالای مورد نظر خود نمی رسند. اگر شما در یک فرآیند آگاهانه در مورد خرید یک محصول خاص به نتیجهی نهایی رسیدید، یا حتی پس از خرید و استفاده از محصول، میتوانید دیدگاه کارشناسانه خود را به راحتی از طریق ارسال نظر یا نقد و بررسی، با بقیه خریداران احتمالی به اشتراک بگذارید. همچنین این موضوع باعث می شود به خاطر بالا رفتن سطح آگاهی عمومی، کالاهای بیکیفیت اساسا از بازار مصرف حذف شوند.
فروشگاههای اینترنتی خدمات ۲۴ ساعتهشان را در هفت روز هفته به صورت بینقص در اختیار مشتریانشان قرار میدهند. همین موضوع باعث میشود فشار کاری بسیاری به کارمندان فروشگاههای اینترنتی بزرگ از جمله آمازون وارد شود.
روزنامهی نیویورک تایمز با ۱۰۰ نفر از کارمندان آمازون مصاحبه کرده و جزییات شرایط کاری در این فروشگاه بزرگ اینترنتی را شرح داده است.
«جف بزوس» (Jeff Bezos)، مدیر عامل آمازون چارچوب کاری سختی را برای این شرکت و کارمنداناش تعریف کرده است؛ او شرایط کاری همراه با رفاه و امتیازات ویژهای مثل باشگاه ورزشی را که گوگل و فیسبوک به نیروهای کاریشان ارایه میدهند را باور ندارد و در عین حال بالاترین و بهترین عملکرد را از آنها طلب میکند. همچنین جف بزوس کارمنداناش را به انتقاد از هم تشویق میکند.
اما اخیرا روزنامه نیویورک تایمز با ۱۰۰ نفر از کارمندان سابق و فعلی آمازون مصاحبهای ترتیب داده و به کمک آنها تصویر دقیقی از شرایط کاری در این شرکت ترسیم کرده است. تایمز نوشته در آمازون کارمند خوب کسی است که برای ساعتهای طولانی به سختی کار کند، به ندرت مرخصی بگیرد و هیچوقت از فشار کار گله نکند. به عبارتی سختکوشی در فروشگاههای اینترنتی یک مزیت برای کارمندان محسوب میشود. مدیران انتظار دارند که بلافاصله جواب ایمیلهایشان را دریافت کنند؛ اعضای تیم رتبهبندی میشوند و هر سال کسی که پایینترین رتبه را داشته باشد کنار گذاشته میشود.
فضای کار در آمازون به شدت رقابتی بوده و هر کسی به دنبال این است که از دیگری عملکرد بهتری داشته باشد. از سوی دیگر، اگر کسی مشکلات شخصی یا ناراحتی جسمانی داشته باشد، نمیتواند در آمازون به کارش ادامه دهد؛ زیرا آمازون تنها به دنبال نیروهای کارآمد است و آن دسته از کارمندانی که به علت بیماری نمیتوانند از عهدهی استانداردها برآیند و مرتب در شرکت حضور داشته باشند، هیچ جایی در آمازون ندارند و از کار برکنار میشوند.
این شرایط سخت کاری و فشارهای ناشی از آن باعث میشود بسیاری ازکارمندان آمازون نتوانند زیر بار این فشارها تاب بیاورند و به ناراحتیهای مختلف جسمی و روحی دچار میشوند. تقریبا همهی کسانی که تایمز با آنها مصاحبه کرده، در جریان این گفتگو به گریه افتادهاند. اما غمانگیزتر اینکه بعضی از کارمندان چنان به ارایهی عملکرد عالی اصرار دارند که کارشان را به هر چیزی حتی زندگی شخصیشان ارجح میدانند.
منبع: New York Times
آمازون برای سرعت دادن به ارسال کالاها راه سادهای پیدا کرده است. برخی منابع از راهاندازی یک سری مراکز ویژه توسط آمازون خبر دادهاند. این شرکت میخواهد کاری کند که خریداران بهجای اینکه چند روز منتظر مامور پست بمانند، خودشان کالای خریداریشده را از مراکز از پیش تعیینشده تحویل بگیرند.
وبسایت GeekWire اخیرا شواهدی را در مورد یک سرویس جدید آمازون بهدست آورده. گویا این شرکت در آیندهای نزدیک میخواهد سرویسی را با نام «آمازون فلکس» (Amazon Flex) راه بیندازد. آمازون هنوز هیچگونه جزییاتی را در مورد این سرویس منتشر نکرده است؛ با این وجود، تصاویری که از دفتر این شرکت در شهر «کرکلند» (Kirkland) بهدست آمده، وجود چنین سرویسی را تایید میکند.
برچسبی روی یکی از دیوارهای شیشهای این دفتر نصب شده. بر روی برچسپ نوشته شده: «به آمازون فلکس خوش آمدید! لطفا داخل شوید و در مسیر خط سبز حرکت کنید.» در داخل ساختمان هم تابلوی راهنمایی وجود دارد. بر روی این تابلو نوشته شده که مراجعان باید با تهیهی بلیت خاص، منتظر بمانند تا نوبتشان برسد. درست مثل این است که شما به بانک یا ادارهی دولتی مراجعه کردهاید و میخواهید با دریافت نوبت، خدماتی را دریافت کنید.
احتمالا آمازون در نظر دارد به کاربران این اجازه را بدهد که خودشان کالاهای خریداریشده را از مراکزی در سطح شهر دریافت کنند. هنوز در مورد محدودههای جغرافیایی این سرویس اطلاعی در دست نیست. با این حال، وبسایت Engadget پیشبینی کرده که سرویس فلکس در مراکز توزیع آمازون راهاندازی شود. همچنین گفته شده که شاید این سرویس تنها به کاربران پرایم اختصاص داشته باشد. همانطور که میدانید، کاربران ویژهی آمازون، موسوم به «پرایم یوزرز» (Prime Users) سالانه ۹۹ دلار حق عضویت میپردازند و از خدمات ویژهی «آمازون پرایم» (Amazon Prime) بهرهمند میشوند.
براساس گزارش وال استریت ژورنال، شرکت آمازون تعدادی از مهندسانی را که روی پروژهی Fire Phone این شرکت کار می کردند، از کار برکنار کرده است.
شرکت آمازون در پی شکست پروژهی Fire Phone، اخیرا تعدادی از مهندسان مرکز توسعهی سختافزار را اخراج کرده است.
این اقدام در راستای برنامهی جامعتر آمازون برای کوچککردن مرکز توسعهی سختافزار (Lab126) صورت گرفته است. این شرکت همچنین اعلام کرده که برخی از پروژهها را متوقف کرده یا سرعت توسعهی آنها را کاهش خواهد داد. این پروژه ها شامل یک تبلت ۱۴ اینچی با نام رمز Project Cairo، یک پروژکتور با نام رمز «شیمر» (Shimmer) و یک «استایلس هوشمند» (Smart Stylus) به نام نیترو میشود.
در حال حاضر در Lab126 پروژههای متعددی در حال توسعه هستند. گفته میشود یک کامپیوتر پیشرفته برای آشپرخانه با نام رمز کابینت (Kabinet)، طراحی میشود تا به عنوان قلب خانه کند؛ و میتوان آن را با فرمانهای صوتی کنترل کرد. همچنین یک تبلت سه بعدی که نیازی به عینک مخصوص ندارد در حال توسعه است. برخی از مهندسان میگویند مشغول طراحی یک باتری برای کتابخوان الکترونیکی Kindle هستند که دو سال دوام میآورد.
حتی گوشیها هم به طور کامل کنار گذاشته نشدهاند. یکی از منابع به وال استریت ژورنال گفته است که پروژهی گوشی به سیاتل منتقل شده است. ظاهرا واحد گوشی Lab126 با واحد تلبت و کتابخوان الکترونیکی ترکیب شده است.
آمازون همیشه سختافزارهایش را با هدف جلب مردم به خرید بیشتر از آمازون طراحی کرده است. همین موضوع میتواند یکی از عوامل این شکست محسوب شود.
منبع: The Verge
در این عصر اینترنتی بسیاری از افراد برای خریدهایشان از گجت های الکترونیکی گرفته تا تجهیزات باغبانی به فروشگاه های اینترنتی به ویژه آمازون تکیه میکنند.
آگهی شغلی جدید آمازون نشان میدهد که این شرکت به طور جدی به تحویل غذاهای گرم روی میآورد.
اما گویا این فروشگاه بزرگ اینترنتی میخواهد مرزها را بشکند و از این هم فراتر رود و غذا تحویل دهد. خبری در رویترز منتشر شده که براساس آن، آمازون برای بخش جدید رستوران نیروی کار استخدام میکند. این رستوران در سیاتل و نیویورک فعالیت خواهد داشت.
گرچه هنوز مشخص نیست که سرویس جدید چگونه خواهد بود، اما این آگهی نشان میدهد که آمازون به دنبال ایجاد رابطه با رستورانها است. احتمالا روزی میرسد که میتوان از طریق این فروشگاه اینترنتی یک مکدونالد سفارش داد و درست دم در یک غذای داغ تحویل گرفت.
البته این حرکت جدیدی از سوی آمازون نیست، چرا که در حال حاضر این سرویس به طور آزمایشی در سیاتل (ادارهی مرکزی آمازون در این شهر واقع شده است) ارایه میشود. اما این آگهی جدید نشان میدهد که در آیندهای نزدیک این سرویس مناطق بیشتری را پوشش خواهد داد.
آمازون روز به روز بزرگتر میشود و قدمهای بزرگتر و متنوعتری در زمینهی فروش اینترنتی و ارایهی سرویسهای مختلف برمیدارد. سرویس AmazonFresh این شرکت برای مدت محدود و به طور آزمایشی سبزیجات و مواد غذایی تازه را تحویل میدهد. همچنین اخیرا این شرکت برای تحویل سریع کالاها و بستهها از دوچرخه هم به صورت آزمایشی استفاده میکند. از آن گذشته، این فروشگاه بزرگ اینترنتی برای استفاده از پهپادها هم در ارسال و تحویل کالا برنامهریزی کرده است.
اگر این شرکت بخواهد سرویس تحویل غذا را راهاندازی کند، در این بازار رقیبانی خواهد داشت. «اوبر» (Uber) هم یک شرکت معتبر نسبتا جدید است که میتواند غذا را مستقیما به در خانهی مشتریان بیاورد. ساز و کار آن به این صورت است که رستوران غذا را میپزد و رانندگان اوبر ترتیب تحویل آن را میدهند.
منبع: Reuters