فارغ از اینکه برای پلتفرمهای مختلف ویدیو میسازید، فیلمساز هستید یا صرفاً برای سرگرمی چنین کاری را انجام میدهید، خوشبختانه امروزه تعداد نرمافزارهای تدوین فیلم سر به فلک میزند. علاوه بر نرمافزارهای رایگان فوقالعادهای مانند DaVinci Resolve، حرفهایها معمولاً از نرمافزارهای پولی مانند Adobe Premiere Pro CC یا Final Cut Pro X استفاده میکنند. هرکدام از این نرمافزارها از قابلیتهای متعددی بهره میبرند که حرفهای شدن در آنها زمانبر است، به همین خاطر بهتر است که برای انتخاب یکی از آنها، دقت زیادی داشته باشید. در ادامه بهصورت مختصر و مفید به بهترین نرمافزارهای تدوین فیلم نگاهی میاندازیم.
نرمافزارهای تدوین فیلم میتوانند پیچیده یا ساده باشند و تقریباً تمام آنها از این ۴ بخش اصلی پشتیبانی میکنند: برش، اصلاح رنگ، افکتها و ابزار تنظیم صدا. پیشرفته بودن این ابزارها در بیشتر موارد بستگی به قیمت نرمافزار دارد و هرچه قیمت برنامه مذکور بیشتر باشد، این قابلیتها هم پیشرفتهتر خواهند بود. در ادامه بهصورت جداگانه به این ۴ بخش نگاهی میاندازیم.
برش – این روزها تقریباً تمام برنامههای مربوط به این موضوع، از تدوین غیرخطی پشتیبانی میکنند. در این نوع تدوین، کاربر میتواند انواع و اقسام فایلهای ویدیویی را از پوشههای موردنظر روانهی تایملاین کند و سپس آنها را با توجه به سلیقهی خود در کنار یکدیگر قرار دهد. از آنجایی که این فرایند معمولاً بسیار وقتگیر است، بهترین برنامهها از تعداد زیادی میانبر کیبورد پشتیبانی میکنند که سرعت این روند را افزایش میدهد. همچنین در این برنامهها میتوانید ویدیوهایی با رزولوشنهای مختلف مانند ۱۰۸۰p و ۴K و حتی ۸K را کنار هم در یک تایملاین قرار دهید. سرعت انجام این کار و حداکثر رزولوشن ویدیو خروجی تا حد زیادی به قدرت سختافزاری کامپیوتر یا گجت مذکور بستگی دارد.
اصلاح رنگ – بعد از ویرایش و برش اولیه، حالا وقت اصلاح رنگ است تا شکل و شمایل فیلم دقیقاً مطابق انتظارات شما باشد. شرکت ادوبی یک برنامه جداگانه برای این موضوع به نام SpeedGrade CC را عرضه کرده ولی ابزار اصلاح رنگ موجود در Final Cut Pro و Premiere به اندازهی کافی حرفهای و جامع هستند. البته افرادی که به دنبال نرمافزار بسیار حرفهای برای این موضوع هستند، معمولاً از DaVinci Resolve استفاده میکنند.
افکتها – «افکتهای بصری» (Visual effects) میتوانند بهسادگی افزایش سرعت ویدیو یا افزودن فیلترها باشند یا اینکه مثلاً با ترکیب ویدیوها و عناصر مختلف میتوان افکت بصری خاصی را ایجاد کرد. ادوبی برای این کار برنامهی After Effects CC را عرضه کرده که طرفداران بسیار زیادی دارد و اپل هم برای این کار برنامهی Motion 5 را معرفی کرده است. در ضمن برای کارهای نهچندان پیچیده میتوانید بر روی ابزارهای موجود در نرمافزارهای تدوین فیلم این دو شرکت هم حساب کنید. در نهایت باید به برنامه DaVinci Resolve اشاره کنیم که در داخل محیط خود از برنامه Fusion بهره میبرد و در زمینهی افکتهای بصری حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
ابزار تنظیم صدا – بیشتر تدوینکنندگان فیلم معمولاً علاقهی زیادی به تنظیم صدا پروژههای خود ندارند ولی تقریباً تمام پروژهها حداقل به کمی تنظیم در زمینهی صدا، نیاز دارند. بهعنوان مثال در بخشهای مختلف ویدیو احتمالاً باید بلندی صدا را تا حدی تنظیم کنید و افکتهای سادهای را بر روی آنها قرار دهید. خوشبختانه، تمام نرمافزارهای معرفیشده در این فهرست از چنین قابلیتهایی بهره میبرند و حتی برخی از آنها تا حدی میتوانند صداهای مزاحم مربوط به محیط را هم کاهش دهند.
برنامههای تدوین فیلم معمولاً فشار زیادی بر کامپیوتر، گوشی یا تبلت وارد میکنند. تمام این نرمافزارها برای افزایش سرعت خود از پردازنده گرافیکی کامپیوتر هم استفاده میکنند. برای تدوین ساده و ابتدایی فیلم و صدا، میتوانید چنین کاری را با کامپیوتر نسبتاً سریع با کارت گرافیک ساده و نهچندان پیشرفته انجام دهید. اما اگر میخواهید رنگها را اصلاح کنید و افکتهایی را بر ویدیو اعمال کنید و منتظر رندرهای طولانیمدت هم نمانید، پس بهتر است یکی از کارتهای گرافیک پیشرفته ساخته شده توسط شرکتهای انویدیا یا AMD خریداری کنید. هرچقدر سیستم شما قدرتمندتر باشد، کارهای مربوط به تدوین فیلم هم سریعتر انجام میشود.
اگر گیمر نباشید، احتمالاً تابهحال توجه چندانی به پردازنده گرافیکی موجود در تبلت یا گوشی هوشمند خود نشان ندادهاید. ولی باید بگوییم که اپلیکیشنهای حرفهای زیادی برای تدوین فیلم عرضهشده که از بین آنها میتوانیم به Project Rush از شرکت ادوبی اشاره کنیم که مدتی پیش معرفی شد. برای اینکه بتوانید از تمام قابلیتهای این اپلیکیشن و اپلیکیشنهای دیگر بهراحتی بهره ببرید، توصیه میکنیم که آیپد پرو یا گجتهای اندرویدی مجهز به جدیدترین تراشه کوالکام که در حال حاضر اسنپدراگون ۸۴۵ است، خریداری کنید.
Adobe Premiere Pro CC 2018 – این نرمافزار اصلاً قیمت کمی ندارد ولی خوشبختانه بهراحتی میتوانیم با بهرهگیری از کرک ارائهشده برای آن، بهصورت رایگان از این نرمافزار بهره ببریم. این برنامه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهترین نرمافزار تدوین فیلم موجود است و در کامپیوترهای ویندوزی و مبتنی بر macOS هم اجرا میشود.
برنامه Premiere بهراحتی میتواند پروژههای موجود در فتوشاپ یا افتر افکت را به محیط داخلی خود منتقل کند. همچنین این نرمافزار تقریباً از تمام فرمتهای ویدیو و موارد دیگر و رزولوشن ۴K و بالاتر پشتیبانی میکند. در ضمن باید خاطرنشان کنیم که عموماً سرعت این برنامه-بهخصوص در زمینهی رندر افکتها-در ویندوز بیشتر از macOS است.
اگر در گوگل عبارت How to edit a tweet (چگونه میتوان یک توییت را ویرایش کرد) جستجو کنید، با ۳۲۱ میلیون پاسخ روبرو میشوید که همهی آنها یک چیز مشابه را میگویند: چنین کاری امکانپذیر نیست. حالا مدیرعامل توییتر «جک دورسی» (Jack Dorsey) میگوید که میداند که بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی خواستار ارائهی چنین قابلیتی هستند، اما امکانپذیر کردن ویرایش آنچنان هم ساده نیست.
سابقهی بررسی ارائهی این قابلیت، به سال ۲۰۱۶ برمیگردد.
«دورسی» که این حرفها را در یک کنفرانس در هند بر زبان آورده، گفته: «بسیاری از کاربران برای اصلاح مواردی مانند غلطهای املایی یا URL اشتباهی خواستار ارائهی این ویژگی هستند که بلافاصله بعد از انتشار توییت، بتوانند اصلاحات موردنظر خود را اعمال کنند.» او در ادامه خاطرنشان کرده که امکان ویرایش توییت در مدتزمان نامحدود چیزی نیست که منطقی باشد، زیرا با این کار، کاربران خیلی راحت میتوانند توییتهای جدلآمیز خود را که مدتها پیش منتشر کرده بودند، تغییر دهند. او در ادامه گفته: «ما از مدتها قبل مشغول بررسی ارائهی این قابلیت هستیم و نباید در رابطه با این موضوع عجله کنیم.»
بهنظر میرسد سابقهی بررسی ارائهی این قابلیت، به سال ۲۰۱۶ برمیگردد زیرا در آن سال هم مدیرعامل توییتر اعلام کرده بود در حال بررسی این موضوع است. اگرچه ارائهی قابلیت ویرایش توییت برای مدتزمان طولانی اصلا اقدامی منطقی محسوب نمیشود، ولی توییتر خیلی راحت میتواند کاری کند که مثلا ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه بعد از انتشار توییت، ویرایش آن امکانپذیر باشد و ارائهی چنین مشخصهای مطمئنا چندان هم مشکل نخواهد بود.
در هر صورت، تا اطلاع ثانوی، در لینکهای مربوط به «ویرایش توییت»، معمولا به کاربران توصیه میشود متن توییت خود را کپی کنند، توییت اصلی را حذف، و متن اصلاح شده را دوباره منتشر کنند.
منبع: ۹To5Mac
با همهگیرتر شدن هوش مصنوعی در حوزههای مختلف، شرکتهای بیشتری خواستار بهرهگیری از این مشخصه در محصولات خود میشوند. گوگل که یکی از پیشتازان این محسوب میشود، اعلام کرده که از حالا، نسخه اندروید کیبورد Gboard از هوش مصنوعی برای ارائهی قابلیتهای جدیدی بهره میبرد.
طبق اعلام این شرکت، بهلطف بهرهگیری از هوش مصنوعی، نسخه اندروید Gboard میتواند کار کاربران را برای اشتراکگذاری گیفها، ایموجیها و استیکرها راحتتر کند. در این اپلیکیشن، با توجه به محتوای صحبتهای انجام شده، خود Gboard گیفها، ایموجی و استیکرهای مرتبط با بحث را پیشنهاد میدهد.
برای بهرهگیری از این مشخصه، در حین چت کردن میتوانید بر آیکون GIF که در سمت چپ فوقانی آن قرار دارد ضربه بزنید. با این کار، تعدادی محدودی از گیفها، ایموجی و استیکرهایی که بهنظر این اپلیکیشن مرتبط با بحث شما است، به نمایش در میآید.
بهگفتهی گوگل، این قابلیت تا اطلاع ثانوی فقط برای زبان انگلیسی قابل استفاده است اما در آیندهی نزدیک، از دیگر زبانها و دیگر محتواها هم پشتیبانی خواهد کرد.
منبع: Phone Arena
ساعاتی قبل، شرکت اسپاتیفای نسخهی اپل واچ اپلیکیشن خود را رسما عرضه کرد. این سرویس استریمینگ موسیقی، از چند هفته قبل، بررسی این نسخه را آغاز کرده بود و آن را در اختیار تعداد محدودی از کاربران قرار داد. البته این نسخهی فعلی، به کاربران اجازهی سینک آهنگها و قابلیت پخش آفلاین آنها را نمیدهد و عمدتا بهعنوان یک ریموت کنترل برای کنترل پخش موسیقی در آیفون یا دیگر گجتهای متصل به اکانت اسپاتیفای موردنظر، مورد استفاده قرار میگیرد.
البته اسپاتیفای اعلام کرده که بهزودی قابلیتهای هیجانانگیزی برای نسخه اپل واچ این اپلیکیشن ارائه میدهد که از بین آنها میتوان به پخش آفلاین موسیقی و پادکستها از اپل واچ اشاره کرد. در حال حاضر، اپلیکیشنهای زیادی میتوانند اسپاتیفای را برای اپل واچ به ارمغان بیاورند؛ اپلیکیشنهایی که قادر به سینک آهنگها و پخش آفلاین آنها هم هستند. چنین قابلیتی به کاربران این ساعت هوشمند اجازه میدهد که آیفون خود را در خانه بگذارند و با استفاده از اپل واچ و هدفون بلوتوثی در هنگام ورزش به آهنگهای موردنظر خود گوش دهند.
منبع: The Verge
سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، به قصد درمان عملکرد سایت شما براساس استاندارهای موتورهای جستجو و جذب بازدیدکنندگان اغلب از این روش اتمام میگیرد. فاکتورهای زیادی در سئو سایت شما تاثیرگذارند، از واژه ها بکار رفته در متن و محتوا الی لینکهای ورودی به سایت شما از سایتهای دیگر، گاهی اوقات حصول اطمینان از ساختار پسندیده سایت شما برای موتورهای جستجو را سئو مینامیم.
مهمترین سوالی که کاربران از خویش میپرسند آن است که تعریف دقیق سئو چیست. سئو مجموعه کار و جنبش هایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا اتمام میدهیم لغایت جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم.
ولی سئو به همین جا ختم نمیشود عبارت SEO مخفف سه واژه Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. امروزه این مفهوم به Search Experience Optimization تغییر مکشوف که مساوی است با بهینه سازی تجربه کاربری از جستجو، به عبارت دیگر باید برای خوشنودی کاربر از نتیجه یافت شده نیز اهمیت گزیده تر ای قایل شویم.
مفهوم سئو فقط مربوط به موتورهای جستجو نیست بلکه پسندیده سازی سایت برای بازدیدکنندگان نیز از فاکتورهای اصلی آن میباشد. بطوریکه در چند سال اخیر سیاستهای گوگل با انتظارات بازدیدکنندگان از سایتها همجهت شده است.
تاثیر رفتار کاربران بر سئو چیست؟
الگوریتم های جدید گوگل به ویژه الگوریتم RankBrain کوشش میکنند لغایت رفتار کاربران اثناء جستجو را آنالیز کرده و متناسب با همان رتبه بندی نتایج را بهینه کنند. هر سررسید کاربر عبارتی را در گوگل جستجو میکند و یک یا چند نتیجه موجود در پیشنهادات گوگل را انتخاب خواهد کرد. گوگل به گزینش کاربران توجه زیادی خواهد کرد. بعنوان نمونه اگر یک سایت در رتبه پایینی از نتایج گوگل باشد اما کاربران زیادی بر روی آن کلیک کنند گوگل جایگاه این سایت را بهبود خواهد داد.
علاوه براین موعد حضور کاربران در یک سایت لغایت جستجوی دوباره در گوگل اهمیت اخص ای خواهد داشت. از زمانیکه کاربر وارد سایت شما میشود تا زمانیکه دوباره همان عبارت یا عبارتی همانند با آن را در گوگل جستجو میکند Dwell Time نامیده میشود. اگر برادر دارید بدانید تاثیر رفتار کاربران بر سئو چیست و چه اهمیتی دارد رهنمود میکنیم نوشتار RankBrain چیست را مطالعه کنید.
آکادمی وبسیما با برگزار دوره های حضوری در زمینه دوره آموزش سئو، آموزش گوگل وبسمتر و تعلیم سئو کلاه خاکستری به شما کمک میکند که مجموعه ای ارزشمند از دانش و تجربه را در زمانی اختصار کسب کرده و جایگاه خود را در نتایج جستجو درمان دهید.
اهمیت سئو در چیست؟
اکثر کاربران اینترنتی صفحات باره عقیده خویش را از موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو پیدا میکنند. از اینرو سئو مناسب کلید شما برای رسیدن به بازدید اغلب است. علاوه براین موتورهای جستجو همان چیزی را در برگزیدن کاربران قرار میدهند که آنها بدنبالش هستند، به همین انگیزه در سنجش با تبلیغات اینترنتی مشتریان اعتماد اکثریت به سایت شما خواهند داشت و این امر پرتو میدهد که ارزش سئو چیست و چرا باید به آن پروا کرد.
کلمات جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجو اهمیت فوقانی دارند، تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده زیاد از طریق گوگل میتواند کامیابی هر شرکتی را تضمین کند. بازدید توسط آمده از روش های سئو بر هر نوع تبلیغ برتری داشته و در دراز مدت هزینه اقلیت را نیز به شما تحمیل خواهد کرد.
چرا موتورهای جستجو احتیاج به سئو دارند؟
گوگل موتوری هوشمند است ولی هنوز بیچارگی به کمک کاربران دارد، آنها همش در تلاشند تا نتایج بهتری را به کاربران اینترنتی ارائه دهند، با این حال محدودیتهایی در این گذرگاه هستی دارد که بیچارگی به سئو سایت را برپایی میکند. سئو اشتباه میتواند شما را از حیث کاربران مخفی کرده و تمام کوشش شما را هدر دهد، برآیند اینکه رقبای شما با محتوایی ناتوان تر بازدید و محبوبیت اکثریت داشته باشند.
ربات های خزنده گوگل فاکتورهای نسبتا مشخصی برای درک محتوای صفحه دارند که در صورت رعایت آنها بخت شما برای کسب جایگاه افزایش می یابد. این فاکتورها را اصطلاحا onpage seo می نامیم و برای موفقیت باید دقیقا بدانیم که این فاکتورها در سئو چیست.
مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟
سئو و بهینه سازی یک سایت فرآیندی زمانبر و پیوسته است. تکنیک ها و روش های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل هستی دارد که هر کدام میتوانند کارایی مثبتی در این فرآیند داشته باشند. برای کامیابی در سئو هر سایت نیازمند ۳ بازوی اصلی هستیم که عبارتند از:
سه بازوی اصلی برای کامیابی در سئو چیست؟
1- سئو تکنیکال
استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، پرتو گذاری استاندارد، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می نامیم. برای آغاز کار و جنبش های مرتبط با بازاریابی درونمایه پیش از هر چیز به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد دربایستن خواهیم داشت.
2- بازاریابی محتوا
فعالیت هایی دربرگیرنده شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین راهبرد محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسب گذاری و تقسیم بندی، لینک سازی درونی و … را میتوان بخشی از پروسه بازاریابی درونمایه دانست. کامیابی در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است.
3- لینک سازی هدفمند
رعایت استانداردهای سئو تکنیکال و فرآوری محتوای ارزشمند میتواند شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند ولی برای کسب رتبه ۱ و رقابت با سایت های قدیمی تر شما نیازمند لینک سازی بیگانه برای سایت خود هستید. تکاپو در شبکه های اجتماعی، فروم های تخصصی، کامنت مارکتینگ، خرید بک لینک، خرید رپورتاژ اعلان و … را اصطلاحا SEO Off-page می نامیم.