سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که واژه ها معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که تمامی آنها به یک معنی می باشند و می طاقت آن را بصورت پایین تعریف نمود:
سئو (بهینهسازی موتور جستجو) به معنای فریب و یا دستکاری موتورهای جستجو با روشهای غیر اخلاقی نیست. آنها برای کمک کردن به شفا رویت و وابستگی وب سایتها در نتایج جستجوی طبیعی با قصد رسیدن به رتبهبندی بالا، ایجاد شدهاند.
سئو را میتوان مجموعهای از روشها برای تغییر استراتژیک وب سایتها دانست. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، میپردازد.
سئو فرآیند سادهای نیست که به راحتی پیادهسازی شود زیرا نیازمند دانش زیاد، دانش پیش زمینهای و صبر است. موتورهای جستجو با تغییر همیشگی الگوریتمهای رتبهبندی خویش غیر قابل پیشبینی هستند؛ بنابراین وظیفه مهندسین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه است.
سئو و بهینه سازی وب سایت احد از فعالیت هایی است که بدست سئوکار سپریدن می شود.
الگوریتم رتبهبندی گوگل دارای بیش از 200 معیار جهت رتبهبندی یک سایت است. از این رو مهندسین سئو میبایست مهمترین این معیارها را جهت پیادهسازی موفق سئو بدانند.
سئو چیست
اوایل آغاز سئو
در اوایل سنه 1990 اولین موتورهای جستجو پیشه خود را نخست کردند؛ بعضی از محبوبترین آنها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند.در آن موعد مردم موتورهای جستجو را به دید یک لیست فهرست شده نگاه میکردند که همانند صفحه زرد، سئو اولیه بر اساس حروف الفبا انجام میشد. در این لیست صفحاتی همچون AAA در بالای این لیست هستی داشتند.
با رشد همیشگی اینترنت موتورهای جستجوی جدیدتری نما میشدند که از الگوریتمهای رتبهبندی پیچیدهتری بهرهگیری میکردند. این الگوریتمها با معیار تراکم کلمه کلیدی ( شمار دفعاتی که یک کلمه کلیدی یا یک عبارت در یک صفحه کاربرد شده تقسیم بر شمار کل کلمات صفحه) و برچسبهای شبیه key-words برای درک محتویات وب سایتها بهرهگیری میکردند. به تعقیب این رشد سئوبرای بیشتر دیده شدن سایتها فعالیت خویش را شروع کرد. با گسترش رتبهبندی صفحات توسط موتورهای جستجو، مهندسین سئو به پیگیری پیدا کردن راههایی جهت تاثیرپذیری در رتبه بندی این موتورها چه با به کارگیری روشهایاخلاقی و چه غیر اخلاقی روی آوردند.
یک مقاله که توسط نیویورک تایمز در نوامبر سال 1996 چاپ شد راجع به توسعهدهندگان وب صحبت کرد که برای پیمان گرفتن در بالای صفحه نتایج جستجو از روشهای غیر اخلاقی سئو کاربرد میکردند. این مقاله توضیح میدهد که چگونه توسعهدهندگان وب به راحتی یک سایت را به به اتفاق واژه ها کلیدی ویژه که معمولا در پشت گرافیک سایت مخفی شده است، بارگذاری میکنند که در نتیجه موتورهای جستجو این واژه ها کلیدی را شمارش کرده و رتبه بندی سایت را افزایش میدهند.
همان طور که گفته شد توسط آوردن رتبهبندی بالا برای کلمات کلیدی خاص در اوایل پیشه خیلی راحتی نسبت به امروز بوده است. با بکار گیری روشهای غیر اخلاقی در آن زمان قرار گرفتن در بالای لیست نتایج جستجو تضمین شده بود. امروزه الگوریتمهای موتورهای جستجو پیچیدهتر شدهاند و خیلی سخت است که مهندسین بهینهسازی بتوانند موتورهای جستجو را دستکاری کنند، البته این بازی موش و گربه بین مهندسین سئو و موتورهای جستجو امروزه نیز وجود دارد و ادامه پیدا خواهد کرد.
اهداف سئو چیست ؟
هدف سئو کمک به وب سایتها در بدست آوردن محل بالا در نتایج جستجوی طبیعی و افزایش پیوستگی بین صفحات و واژه ها کلیدی وارد شده بدست کاربران است. نمایش دادن بیشترین صفحات مرتبط با پرسوجوی جستجوی وارد شده دارای مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو است که در آن کاربر بیشترین نتایج مرتبط جستجو شده را پیدا میکند و موتور جستجو قابل اعتماد میشود چرا که الگوریتم آن بیشترین صفحات پیوسته را نشانه میدهد.
بعد از اینکه سئوبرای شفا رتبهبندی سایتها در نتایج جستجوی طبیعی پیشه خود را آغاز کرد، این فرآیند نیازمند ادب و موعد برای پیادهسازی روشهای خویش شد. زمان، بزرگترین سرمایهگذاری اولیه برای بهینه شدن سایت و یا یک صفحه است.
بسته به اینکه چگونه واژه ها کلیدی رقابتی در بهینه سازی باره کاربرد پیمان میگیرند، سئو هفتهها یا ماهها درازا میکشد تا به نتیجه برسد. اگر چه شدنی است نتایج بهینهسازی جستجو به سرعت دیده نشود ولی در طویل مدت مزایای سئو مایه افزایش رتبهبندی سایت و افزایش بازدیدکنندگان است. برای وب سایتها خیلی مهم است که در صفحه نخست نتایج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتیجه طبیعی نخست که 58.4 درصد کلیکها را شامل میشود، پیمان گیرند.
این جای تعجب نیست که وب سایتها با محصولات و خدماتی که بفروش میرسانند بر راز رسیدن به رتبه یک نتایج جستجو رقابت کنند. به عنوان نمونه واژه کلیدی رقابتی "بیمه خودکار" 1.5 میلیون جستجوی گوگل را در ماه به خود اختصاص میدهد، این بدین معنی است که 3 جایگاه نخست 58.4 درصد بازدیدکنندگان و خود جایگاه نخست 36.4 درصد بازدیدکنندگان را به خود وابستگی میدهد. این مسئله برای خیلی از سایتها مفید است که در بالای نتایج جستجو پیمان گیرند به خصوص آنهایی که با افزایش ترافیک سایت به شمار مشتریانشان اضافه میشود.
یک مطالعه دیگر نشان میدهد جستجو کنندگان خیلی دوست دارند روی پیوندهای طبیعی نتایج جستجو کلیک کنند؛ این مطالعه مشخص میکند 72.3 درصد کاربران گوگل روی پیوندهای طبیعی نتایج جستجو کلیک میکنند و تنها 27.3 درصد کاربران روی پیوندهای لیستهای پرداخت شده کلیک میکنند. این یکی دیگر از دلایلی است که شرکتها تاثیر سئو را دانسته و حاضر هستند برای آن موعد و هزینه صرف کنند.
بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت ذیل چکیده نمود:
در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
مایه برپایی برند می شود.
مایه افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
مایه افزایش فروش محصولات خواهد شد.
بهترین آلت برای تبلیغات است.
بهینه سازی موتور جستجو چیست
سئو درون صفحه چیست ؟ (On Page SEO)
سئو تو صفحه به مهار مستقیم کدها و یا محتویات وب سایت شما اعم از متن، تصویر، پیوند و ... مرتبط میشود؛ به طور کلی هر چیزی که در سایت خود بارگذاری میکنید مربوط به SEO On Page میشود. این شیوه پایه تمام تلاشهای بهینهسازی است زیرا جایی است که شما بیشترین کنترل را روی آن دارید. هر نوع تغییری را که شما در محتویات سایت خویش ایجاد مینمایید در نتایج جستجو تاثیر گذار خواهد بود بنابراین خیلی مهم است که شیوه SEO On Page بدرستی پیش از شیوه SEO Off Page انجام شود.
سئو خارج صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)
بر خلاف روش SEO On Page که گسترش وب سایت با کنترل مستقیم بالایی سپریدن میشد، طریق بهینه سازی خارج صفحه دربرگیرنده تمام ارتقاهایی است که در بیرون از وب سایت شما انجام میشود؛ این شامل تمام چیزهایی است که میتواند در توسط آوردن رتبهبندی بالای سایت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه نخست در بدست آوردن پیوند دهندگان (پیوندهایی که از سایتهای دیگر به سایت شما اشاره میکنند) متمرکز میشود سپس با به کارگیری روشهایی که در خارج از وب سایت اتمام میشود به بهینهسازی موتور جستجو میپردازد.
SEO Off Page یک فرآیند نامحدود است که بدست مهندسین سئو در جهت توسط آوردن پیوند دهندگان، اداره میشود.
سئو کلاه - سفید چیست ؟ (White Hat)
در واژگان فنی این حوزه، سئو کلاه – سفید به مجموعه تکنیکها، روشها و استراتژیهای که از قوانین و راهنماییهای موتورهای جستجو تبعیت میکنند، اشاره دارد. که این به معنی فریب یا دستکاری موتورهای جستجو و یا کاربران به هیچ وجه نیست. این همچنین به سئو اخلاقی نیز یاد میشود زیرا دلیل آن این است که یا اجرای بلند مدت داشته و یا از دستورالعملها و سیاستهای صحیح جهت بدست آوردن رتبههای بالا در نتایج موتورهای جستجو استفاده میکند.
سئو کلاه - سیاه چیست ؟ (Black Hat)
به عبارتی دیگر اصطلاح سئو کلاه – سیاه اشاره به مجموعهای از دستورات دارد که به قصد فریب، بازی و دستکاری الگوریتمهای موتورهای جستجو با قصد توسط آوردن رتبهبندی بالا، بکار میرود. این مهم است که بدانید این روشها غیر اخلاقی بوده و توسط هیچ موتور جستجویی تایید نمیشود و بکارگیری این روشها خطر خارج شدن از فهرست پایگاه دیتا را برای همیشه در بر دارد.
انجام تاکتیکهای سئو کلاه – سیاه شدنی است که مایه افزایش رشد ناگهانی در نتایج جستجو شود ولی میتواند منجر به پرداخت جریمه و یا حذف کامل از فهرست پایگاه داده موتور جستجو شود.
مقالات در مقوله بهینه سازی موتور جستجو
در پایین به بعضی از مقالات در زمینه بهینه سازی موتور جستجو اشاره شده است:
پژوهشی در استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو برای توسعه تارنما های بزرگ
در این پژوهش پژوهشگر معتقد است که هنگامی که پیاده سازی وب سایت به واپسین،انجام می رسد مشکلی که خیلی از کمپانی ها با آن مواجه هستند این مسئله است که نمی دانند که چگونه تارنما خویش را در اینترنت شناسایی نماید که بهترین روش برای معرفی تارنما بهنیه سازی موتور جستجو است. در این پژوهش بر پای بست، 77 معیاری که از منابع مختلف و موتورهای جستجو بررسی نموده است استراتژهای بهینه سازی برای توسعه وب سایت را بصورت زیر شناسایی می نماید:
بهبود ساختار سایت
راهبرد کلمات کلیدی
راهبرد URL
بهینه سازی کد
پردازش کردن متن
بهینه سازی لینک های ورودی
استراتژی نام حوزه و هاست
آنالیز تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو
این پژوهش استراتژی بهینه سازی شرکت های گوگل و مایکروسافت را بررسی و روشنگری دیتا است و موردی که جهت مطالعه و آنالیز پیمان دیتا است، راهبرد های مربوط به شرکت مایکروسافت است. مهمترین معیارها برای بهینه سازی موتور جستجو از نظر پژوهشگر عبارتند از:
افزودن Allow یا DisAllow به نقشه سایت
اضافه کردن URL به نقشه سایت
اضافه کردن نقشه سایت به robots.txt
به کارگیری ابزارهای آنالیز جهت crawl
بهینه سازی موتور جستجو جهت افزایش شفا دید وب سایت
در این پژوهش محققین عواملی که در افزایش رتبه سایت تاثیر دارند را به 3 سه دسته دسته بندی می کنند:
کمپانی های دارنده موتور جستجو: جستجوکنندگان در صفحات موتورهای جستجو یک پرس و جو را اجرا می کنند سپس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود.
وب مسترها و شرکت های بهینه سازی موتور جستجو: کمپانی هایی که با به کارگیری یکسری دست موزه و چیرگی ها سعی می کنند رتبه وب سایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو افزایش دهند
جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی هستند که در موتورهای جستجو بدنبال یافتن اطلاعات مورد نظرشان هستند.
محققین معتقد هستند افرادی که تکاپو بهینه سازی را سپریدن می دهند می بایست از پسینیان تغییرات الگوریتم ها ی موتورهای جستجو مطلع باشند و عواملی که باعث می شود شدامد سایت افزایش پیدا نماید را بخوبی بشناسند و همچنین از کلماتی که کاربران پایانی بدنبال آن می گردند نیز آگاهانیدن داشته باشند و بعبارتی سایر می بایست اطلاعات خویش را در سه بخش بندی بالا همیشه بروز نگه دارند.
بهینه سازی موتور جستجو: مفاهیم آنالیز فنی
در این تحقیق بر اساس یکسری مقالات، مطالعات و ارشاد ها بعضی از مفاهیم بهینه سازی موتور جستجو آورده شده است. محقیق معتقد هستند بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که هیچ وقت تمام نمی شود و تکنیک های زیادی برای بهتر کردن رتبه سایت وجود دارد ولی پیاده سازی کل آنها مشکل است. :
تکنیک هایی که در این پژوهش برای بهینه سازی عنوان شده است عبارتند از:
افزایش لینک های خارجی
تغییر نام فایل ها
لینک یک طرفه
واژه ها کلیدی
به کارگیری Meta Tag
استفاده صحیح از عنوان
به کارگیری robots.txt
بهینه سازی محتوا