ممکن است اشتیاق زیادی برای راهاندازی وبسایت داشته باشید که خیلی هم خوب است و بخواهید با عجله کار خود را شروع کنید اما باید بدانید داشتن وبسایت قدم پنجم شماست و قبل از آن باید از چهار مرحله ساده عبور کرده باشید. هدف از بیان این مراحل این است که آگاهانه شما را وارد یک کسبوکار موفق کنم.
قدم اول: نیازسنجی و شناخت بازار، اساسیترین قدم برای ساخت سایت
اشتباه رایجی که بسیاری از مردم در راهاندازی کسبوکار میکنند این است که اول به سراغ تولید محصول و یا عرضه خدمات میروند و بعد دنبال بازار آن میگردند. برای اینکه موفقیت کسبوکار اینترنتی خود را تضمین کنید، اول باید سراغ نیازسنجی بازار و نیاز مردم بروید. باید یک مسئله، سوال و یا نیاز را شناسایی کنید و بر مبنای آن خدماتی را ارائه کنید.
اسنپ را در نظر بگیرید! اسنپ بر پایه یک نیاز شکل گرفت. نیاز به تاکسی در هر ساعت از شبانه روز، در هر نقطهای از شهر، با کمترین هزینه در مقابل تپسی هم از همین نیاز استفاده کرد و سرویسی مشابه اسنپ را راهاندازی کرد ولی با استفاده از یک ایده خلاقانه و اضافه کردن گزینه سفر ایمن توانست احساس امنیت بیشتری را به مشتریان خود انتقال دهد و به رقیبی برای اسنپ تبدیل شود.
قدم دوم: انتخاب ایده کسبوکار درست برای راهاندازی وبسایت
همانطور که در مقاله قبل اشاره شده، راهاندازی یک کسبوکار آنلاین مطمئنا منافع و درآمد بسیار زیادی برای شما دارد و شما را به سود میرساند. اما نقش یک ایده جذاب و منحصربهفرد در کار شما بسیار حائز اهمیت است. ایده کسبوکار شما را از سایر رقیبانتان متمایز میکند. این ایده بر اساس شناخت دغدغه مشتریان یا همان نیازسنجی و شناخت بازار که در مرحله قبل توضیح داده شد، شکل میگیرد.
در حال حاضر صاحب یک کسبوکار غیر آنلاین هستید
اگر درحالحاضر صاحب یک کسبوکار سنتی و آفلاین هستید و میخواهید کسبوکار خود را در فضای آنلاین رشد دهید، یک ایده جدید میتواند بسیار کمککننده باشد. مثلا اگر صاحب یک شیرینیفروشی هستید، میتوانید علاوه بر فروش آنلاین در بستر یک وبسایت، امکانی را فراهم کنید تا مشتریان مواد دلخواه کیکشان را خودشان انتخاب کنند و یا بتوانند به صورت آنلاین تزئینات دلخواهشان را طراحی کنند و برای شما بفرستند.
البته به این نکته هم توجه کنید که همیشه لازم نیست کسبوکار سنتی خود را بصورت آنلاین درآورید. بسیاری از افراد هستند که ایده جذاب و جدیدی را جدا از کسبوکار سنتی خود بصورت آنلاین راهاندازی میکنند و در واقع کسبوکار آنلاین را بصورت شغل دوم پیگیری میکنند. اگر ایدهای دارید که از کسبوکار فعلی شما پر سودتر است، میتوانید برای همان ایده وبسایت طراحی کنید.
اصلا شاید شما یک کارمند ساده باشید، در این صورت هم میتوانید در کنار شغل کارمندی خود، یک وبسایت راهاندازی کنید. بعد از مدتی خواهید دید که درآمد شما از وبسایت بسیار بیشتر از درآمد کارمندی خواهد بود و دیگر نیازی ندارید تا یک کارمند ساده باقی بمانید.
قدم سوم: بررسی شرایط و روش انجام کار
یک ایده درست نیازمند یک پیادهسازی درست است. ایده خوب، ایده ایست که علاوه بر حل یک مسئله، بدرستی پیادهسازی شود و کاربر را درگیر سختی و پیچیدگی نکند. این نکته را به یاد داشته باشید که مهمترین عاملی که باعث تبدیل اینترنت به یک محیط عالی کسبوکار شده است، راحتی، آرامش و در دسترس بودن آن است. بنابراین ایده شما باید با کمترین پیچیدگی ممکن اجرایی شود.
در مورد ایده خود دو سوال مطرح کنید:
- آیا ایده من قابل اجراست؟
- با چه روش هایی میتوانم آن را پیاده کنم؟
پاسخ به این سوالات اصلا سخت نیست. در سوال اول شما به این نتیجه میرسید که ایده شما قابلیت اجرا شدن دارد یا خیر؟! مثلا در مورد مثال شیرینیفروشی، اگر بخواهید این امکان را به کاربر بدهید که خودش تزئینات کیک را انتخاب کند، شما توانایی پیادهسازی هر نوع تزئیناتی را دارید یا نه فقط باید تعدادی گزینه محدود مانند رنگ کیک، مواد میانی، چند مدل محدود نوشته روی کیک و قالب هایی که توانایی ساخت آنها را دارید، در اختیار کاربر قرار دهید؟
قدم چهارم: انتخاب نام خوب برای کسبوکار، در ذهن مخاطب نفس بکشید
نام مناسب در فرآیند مشهورشدن کسبوکار شما بسیار اهمیت دارد. یک نام خوب میتواند در تمام سطح شهر دهانبهدهان بچرخد و یک نام بد میتواند در لحظه از ذهن مشتریان شما پاک شود. حتما تابهحال پیش آمده که از کالایی خوشتان آمده ولی وقتی از صاحب آن پرسیدید” وای چه کیف قشنگی! از کجا خریدی؟” در کمال تعجب شنیدید: “نمیدانم! اسم مغازه یا سایت خیلی سخت بود و در خاطرم نمانده.” برای انتخاب یک نام مناسب موارد زیر را در نظر بگیرید:
- نام شما باید خلاقانه و با مفهوم باشد و در عین حال تخصص، منحصربفرد بودن محصول، سرویس و ارزش کارتان را یادآور شود.
- راحت در ذهن بماند و تلفظ سختی نداشته باشد.
در فرآیند انتخاب نام، باید موضوع دیگری را هم در نظر بگیرید. موضوعی با نام دامنه سایت (به انگلیسی: Site Domain) یاهمان نام سایت.
کاری که باید درحالحاضر انجام دهید این است که تعدادی نام مناسب انتخاب کنید و در مرحله بعدی، این نامها را در قالب دامنه سایت بررسی کنید. در مقاله بعدی به طور مفصل به شما خواهم گفت که چرا نام سایت اهمیت دارد و چطور باید درستی نامهای انتخابی خود را ارزیابی کنید.
قدم پنجم: راهاندازی وبسایت با وردپرس، با آنلاین شدن پنج دقیقه فاصله دارید
حالا که تمام مراحل بالا را ارزیابی کردید، میتوانید دستبکار شوید و مراحل ساخت سایت را با شش کار ساده و راحت شروع کنید. بعد از طی این مراحل ساده که در لیست زیر مشخص شده، شما صاحب یک وبسایت خواهید بود.
- ثبت دامنه
- انتخاب سیستم مدیریت محتوا
- تهیه ی هاست
- انتخاب قالب وردپرس
- راهاندازی سایت در وردپرس
- سئو وردپرس و بازاریابی اینترنتی
نتیجه گیری
کمی بهقبل از خواندن این دو مقاله فکر کنید! با صرف زمان کوتاه و خواندن دو مقاله، دنیای جدیدی به شما معرفی شد که میتوانید با قدم گذاشتن در آن کسبوکار دلخواهتان را راهاندازی کنید. حالا شما میدانید که قصد راهاندازی چه کسبوکاری را دارید. یک ایده مخصوص به خودتان دارید و در یک قدمی تاسیس کسبوکار آنلاین خود ایستاده اید. اولین قدم برای اینکه ایده تان را عملی کنید، ثبت دامنه است که اصلا کار سختی نیست. فقط کافی است کمی وقت بگذارید و مقاله بعدی را مطالعه کنید. پس زمان را از دست ندهید.